path2remember
Assalammualaikum..

Pernah tak kita terpkir apakah tujuan Allah menciptakan manusia di bumi..adakah sekadar nak suruh kita bersuka-ria,
atau hanya fokus kepada mencari kerjaya,atau pun utk mengumpul harta..
Sedangkan kalau kita hendak mengupah org gaji skali pun,kita pasti dah punya plan utk apa tgasan yg perlu dia lakukan.
Inikan pula bila si Dia mencipta kita,mestilah juga ada tujuanNya.

Bila bercakap tentang tujuan manusia diciptakan,mcm2 jwpn kita dgr.solat,lakukan yg disuruh,tinggalkan yang dilarang,hormati ibu bapa,sedekah,puasa.betul..semua jwapan di atas betul.

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu.
(at-Tur:52)


Tapi tak ramai yang sedar ada lagi satu tujuan utama Allah ciptakan kita.

Dan ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat,"Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata,"Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana ,sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan namaMu?"
Dia berfirman,"Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".

(al-Baqarah:30)

Allah mengatakan manusia itu khalifah di bumi..bukan hanya khalifah kepada manusia.manusia,alam,tumbuhan,haiwan saling berkait.ibaratnya bgai gear2 yg bergerak di blkg sebuah jam bandul..yang memastikah bandul dan jarum jam itu sentiasa berjalan.

Andai hanya satu gear bergerak pada arah yang berlawanan atau berhenti bergerak,apa akan jadi pada gear2 laen.akan bergerakkah jarum jam itu?akan berjalankah bandul itu?
begitu jugalah yang terjadi sekarang apabila manusia tak lagi menjalankan tugas yang telah Allah berikan..
Akibatnya berlakulah bencana2 di bumi seperti gempa bumi,ribut,banjir dan sebagainya tanda alam ini pon sudah amarah dengan keenganan manusia melakukan tugas suruhan-NYa.

Khalifah itu apabila kita Menyeru kepada Amar makruf Nahi mungkar,apabila sisa2 jahiliyah kita hilangkan,apbila kita saling mengingatkan sesama Islam akan keagungan Allah,apabila kita bersama-sama berusaha menjadikan Islam kembali agung,sebagaimana kita pernah gemilang di bawah pimpinan Rasulullah S.A.W atau di zaman khulafa Ar-Rasyidin.

DAn hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebaikan,menyuruh yang makruf,dan mencegah mungkar.Dan mereka itulah orang2 yang beruntung.
(al-Imran:104)

Kamu umat ISlam adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia,(kerana kamu) menyuruh yang makruf, dan mencegah yang mungkar,dan beriman
(al-Imran:110)

Sahabat,umat Islam kini sedang terlena.Tanggungjwab kitalah untuk membangunkan mereka.Tanggungjawablah kitalah utk menyampaikan islam kepada msyarakat..menyeru mereka utk kemabali ke pangkuan Allah dgn menghayati Islam yg syumul dan menterjemahkan ajaran ISlam ini dalam realiti kehidupan kita.
Tidaklah memadai jika kita menjadi muslim seorang diri sahja tanpa mengambil berat orang sekeliling kita.






Rasulullah S.A.W bersabda

'barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil tahu ataupun mengambil berat tentang urusan orang-orang Islam,maka dia bukanlah golongan mereka(golongan orang-orang Islam)'

wallahualam
0 Responses

Post a Comment